Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سوگ شهادت امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام، چند سروده آیینی از شاعران کشورمان منتشر می‌شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در ایام شهادت مولای متقیان، امام علی علیه السلام و همزمان با لیالی پر فضیلت قدر، چند شعر آیینی از شاعران کشورمان تقدیم می‌شود. 

سیدعلی نقیب

آه کوفه چقدر تاریک است
ماه دیگر کنار چاه نرفت
خاک از تشنگی لبش خشکید
چشمه در بین کوچه راه نرفت

دست طفل یتیم نان نرسید
جرعه‌ای طعم آسمان نرسید
دیگر امشب صدای ناله مرد
تا حوالی بی‌کران نرسید

نخل‌ها بی‌قرار و منتظرند
طعم خرمای بی‌علی تلخ است
روز خوش بی‌تو نیست در عالم
طعم دنیای بی‌علی تلخ است

این ابوجهل‌ها نفهمیدند
که تو با خود عدالت آوردی
شهر از کوره‌راه پر شده بود
که تو راه سعادت آوردی

رفتنت هم حکایتی دارد
روی محراب ردّ خون مانده
پس از آن روز جاهلان گفتند
مگر او هم نماز می‌خوانده؟

خار در چشم خویش داری مرد
استخوان در گلوی تو مانده
درد تنهایی تو را حس کرد
هر که نهج‌البلاغه را خوانده

سروده جدید احمد بابایی درباره "سردار سلیمانی"/ حاج قاسم به خون خود آموخت، "مرد میدان" شهید خواهد شد + فیلم

سیدپوریا هاشمی

سی سال هرشب روضه‌ی زهرا گرفتم
شب‌های عمرم را همه احیا گرفتم
در بین نخلستان کوفه جا گرفتم
شکرخدا که اذن رفتن را گرفتم

زهرای من در آسمان‌ها هم خبر شد
دیگر زمان دیدنش نزدیک‌تر شد

 سی سال دست بسته دیدم گریه کردم
از این و آن طعنه شنیدم گریه کردم
از خانه تا مسجد رسیدم گریه کردم
خودرا به سمت در کشیدم گریه کردم

تو رفتی و شرمندگی مانده برایم
مسمار خیلی روضه‌ها خوانده برایم 

 بهتر که رفتی و عذابم را ندیدی
دیگر سلام بی‌جوابم را ندیدی
بی خوابیِ دروقت خوابم را ندیدی
 از خون فرق سر خضابم را ندادی 

بعد از تو این مردم غرورم را شکستند
دربین مسجد پشت برمن می‌نشستند

حالا منم با روضه های رفتن تو
هستم همیشه در عزای رفتن تو
عمرم تماماً سوخت پای رفتن تو
هرروز جان دادم برای رفتن تو

یک عمر هرشب روضه خوانت می‌شدم من
سینه زن قد کمانت می‌شدم من

سینه زن قدی که با مسمار خم شد
افتاد ما بین در و دیوار خم شد
از خانه تا مسجد برای یار خم شد
پشت سرم در راه چندین بار خم شد

دیدار ما روز دهم پایین گودال
دور تنی که رفته با سرنیزه از حال

یک عده آوردند بر نیزه سری را
یک عده می‌ریزند برهم پیکری را
یک عده می‌بندند دست خواهری را
یک عده می‌دزدند از سر معجری را

زن‌ها به پریشان دم وا غربتایند
نامحرمان عازم به سمت خیمه‌هایند 

سیدمجتبی شجاع

بیهوده چنین پیر نکردی خود را     
وز غصه زمین‌گیر نکردی خود را

با آنکه امیر دو جهانی .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..اما          
از نان جویی سیر نکردی خود را

روزم چو شب است یاعلی جان مددی
جانم به لب است یاعلی جان مددی

تو باشی و نوکرت گرفتار شود!!!
از تو عجب است یاعلی جان مددی

نقل قول تکان‌دهنده سفیر انگلیس در ایران از «جشن هنر شیراز» و واکنش عجیب محمدرضا پهلوی

علی صالحی

سفره دار خدا امام زمان
دگر امشب بیا امام زمان 

شب قدر است هر کجا هستی
التماسِ دعا امام زمان 

من که امشب به یادِ تو هستم
یاد کن پس مرا امام زمان  

دست بر دامنت اگر نرنم
بروم پس کجا؟ امام زمان 

آمدم آشتی دهی من را
باخودت، با خدا امام زمان 

کاش قرآن به سر بگیرم من
یک شبِ قدر با امام زمان  

جای دوری نمی‌رود که کنی 
گوشه چشمی به ما امام زمان 

خوب شد در شبِ عزای علی
با تو هم هم صدا امام زمان 

شبِ تقدیرِ من بیا بنویس
یک سفر کربلا امام زمان

محمدمهدی عبدالهی

ای عزیز خدا، امام زمان
صاحب روضه‌ها، امام زمان

بر سر و سینه می‌زنی ای وای!
فرق او شد دو تا امام زمان

بین ما هستی و چه تنهایی!
می‌زنی ضجّه‌ها امام زمان

از سر شب به یادتان هستم
می‌کنی یاد ما؟ امام زمان

کم ما و کرامتت مولا
نظری بر گدا امام زمان

کاش احیا کنیم یک شب قدر
در کنار شما امام زمان

پرده‌های گناه باعث شد
از تو هستم جدا امام زمان

می‌شوم لایق زیارت تو
گر نمایی دعا امام زمان

تو جوادی و من بخیل آقا
جود بی انتها، امام زمان

امشبی را بیا و بد گذران
سحری با گدا امام زمان

شب قدر است روزیم گردان
عرفه،کربلا، امام زمان

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام زمان عج شب های قدر حضرت فاطمه س ماه مبارک رمضان شاعر امام علی ع شعر امام زمان عج شب های قدر حضرت فاطمه س ماه مبارک رمضان شاعر امام علی ع شعر گریه کردم امام زمان رفتن تو یک عده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۷۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خنثی‌سازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)

امام صادق علیه‌السلام ضمن آنکه بحث و درس‌هایی در زمینه‌های مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانه‌ای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند تا از فتنه‌ای عظیم جلوگیری کنند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عصر امام صادق علیه‌السلام یکی از پر تنش‌ترین و پر هیاهوترین دوران تاریخ اسلام محسوب می‌شود. وجود مکاتب مختلف فکری، تنش‌های سیاسی بین حکام بنی امیه و بنی العباس، و همچنین محصوریت و مظلومیت شیعیان به دلیل بروز اختناقات سیاسی ـ امنیتی بخشی از مسائل مربوط به آن دوران است.

در این بین آنچه که سبب بروز رخنه و فتنه‌ای عمیق برای ضربه زدن به جریان تمدنی دین مبین اسلام بود، رویش مدعیان دروغین مهدویت بود که اتفاقاً از دل جریان عباسیان بر آمد؛ زیرا آنها برای مشروعیت‌‌بخشی به خلافت خود و جلب رأی عمومی، دست به جعل و تحریف روایات زدند و بر خلاف روایات صحیحی که نسل مهدی(عج) را به پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین می‌رسانند، روایاتی جعل کردند که امام زمان عجل الله تعالی فرجه را از نسل عباس، عموی پیامبر معرفی می‎کرد، از جمله این روایات، حدیث خُزاعی است که گفت المَهدیُّ مِن وُلدِ العَباس؛ مهدی از فرزند عباس است.

افزون بر اینکه فضای فکری و جوّ قالب بر مردم در سال‌های پایانی حکومت بنی‌امیه به قدری ملتهب و مناسب قیام بود که افراد مختلف به امید رهایی از حکومت ظالمانه و غاصبانه بنی‌امیه دست به قیام‎های متعددی زدند که در این بین موضوع جانشینی یکی از خاندان رسول خدا به عنوان مهدی (عج) از جایگاه ویژه‌‏ای برخوردار بود؛ از مهم‌ترین این قیام‌ها می‌‏توان به قیام زید بن علی، قیام معاویه طالبی، قیام خراسانیان و قیام نفس زکیه اشاره کرد.

تعمیق باورهای مهدویت و مبارزه با مدعیان دروغین در سیره امام صادق(ع)

در چنین شرایطی است که امام صادق علیه‌السلام ضمن آنکه بحث و درس‌هایی در زمینه‌های مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانه‌ای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند. در این راستا احادیث متعددی را درباره موضوع مهدویت بیان فرمود تا از تحریف واقعیت جلوگیری شود. از یک سو به بیان شکل و شمایل و نام امام زمان و انتساب ایشان به خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌پرداختند تا مهدی واقعی از مهدی دروغین شناخته شود و از دیگر سو به زمان ولادت آن حضرت در آینده اشاره می‌کردند تا جایگاه مدعیان دروغین مهدویت را متزلزل کنند و از طرفی، به تبیین عصر غیبت و دوران آخرالزمان می‌پرداختند تا نشان دهند هنوز زمان زیادی تا ظهور آن دوران باقی مانده است. دسته‌ای از روایات هم خاصّ شیعیان برای مواجهه صحیح با جریان مهدویت و فتنه‌های آخرالزمان و ارائه تبیین صحیح نسبت به عصر غیبت، دوران قیام امام و عصر ظهور بود.

عبرتی آخرالزمانی از تاریخ امام صادق (ع) / چرا خداوند به دولت‌ها فرصت حکومت می‌دهد؟

در ادامه سه نمونه از این احادیث را می‌خوانیم:

امام صادق علیه السلام درباره خصوصیت‌های ظاهری امام عصر عجل الله تعالی فرجه فرمود: «لَیْسَ بِالطَّوِیلِ الشَّامِخِ وَ لَا بِالْقَصِیرِ اللَّازِقِ بَلْ مَرْبُوعُ الْقَامَةِ مُدَوَّرُ الْهَامَةِ وَاسِعُ الصَّدْرِ صَلْتُ الْجَبِینِ مَقْرُونُ الْحَاجِبَینِ عَلَی خَدِّهِ الْاَیْمَنِ خَالٌ کَاَنَّهُ فُتَاتُ الْمِسْکِ عَلَی رَضْراضَةِ الْعَنْبَرِ؛ دراز قامت متکبر و کوتاه قامت چسبیده [به زمین کوتوله] نیست، بلکه میان قامت است، سیمایی گرد، سینه‌ای فراخ، پیشانی ای باز و ابروانی به هم رسیده دارد و خالی بر گونه راست اوست، چون دانه مشک که بر قطعه عنبر ساییده شده است.»

همچنین در روایتی دیگر درباره لزوم وجود حجت خدا در زمین و ضرورت ملازمت با او فرمود «مَا تَرَکَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْأَرْضَ بِغَیْرِ إِمَامٍ قَطُّ مُنْذُ قُبِضَ‏ آدَمُ‏ ع یَهْتَدِی بِهِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ الْحُجَّةُ عَلَى الْعِبَادِ مَنْ تَرَکَهُ ضَلَّ وَ مَنْ لَزِمَهُ‏ نَجَا حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ خدای عزوجل از آن زمان که حضرت آدم (ع) از دنیا رفت، هرگز زمین را بدون امام رها نکرد، تا مردم به واسطۀ او به سوی خدای عزوجل هدایت شوند و امام، حجت بر بندگان است، کسی که از او دست بردارد، گمراه شده و آن‌کسی که ملازم او باشد، رهایی یافته است، این حقی است بر خدای عزوجل.» (کمال الدین و تمام النعمة (شیخ صدوق) ج‏1، ص221)

یا در یک روایت با موضوع ارائه تبیین رفتاری در دوران غیبت امام فرمود: «مَا أَحْسَنَ‏ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ ... َ فَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمَا یَجِی‏ءُ الْفَرَجُ عَلَى الْیَأْس‏»؛ یعنی چقدر صبر همراه با انتظار فرج خوب و زیباست ... بر شما باد بر صبر کردن. جز این نیست که فرج (قائم) در هنگام ناامیدی فرا می‌رسد.» (کمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص645)

تمام این دست از احادیث تنها گوشه‌ای از اقدامات آشکار امام در راستای مهدویت و امر ظهور بود که همین امر سبب شد تا شیعیان به فتنه نیفتند و از مسیر حقیقی منحرف نشوند؛ چرا که هرگونه انحراف در شیعیان عصر امام، مساوی بود با انحراف شیعیانی که بناست در عصر غیبت با همان احادیث رسیده از صحابه و یاران عترت در زمینه فقه آل محمد صلی الله علیه و آله و معارف بر حق ایشان، عصر غیبت را با کم‌ترین آسیب سپری کنند.

یادداشت: سعید شیری

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • آیت‌الله علم‌الهدی‌: حجاب متعلق به فرهنگ ایران است
  • ارزش‌های دین اسلام و انقلاب را باید تبلیغ و تبیین کنیم
  • خنثی‌سازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
  • مومنی: آتش به جنگل نرسید
  • بیا در آغوشم؛ به یاد «حسین بختیاری» که بهار پر کشید
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • سازمان همکاری اسلامی حمله تروریستی به مسجدی در هرات را محکوم کرد
  • عوامل حمله تروریستی در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • زور پیکان به شمس آذر نرسید / پیروزی شمس آذر برابر حریف تهرانی
  • زور پیکان به شمس آذر نرسید / پیروز شمس آذر برابر حریف تهرانی